Seneste opskrifter

  • Chokoladekage 1

    På nettet findes der et utal af chokoladekager. Nogle er bedre end andre. Her er en af dem jeg foretrækker.

    Ingredienser:
    4 æggeblommer
    200 g lyst rørsukker
    300 g mørk chokolade
    75 g smør
    5 spsk piskefløde
    4 æggehvider
    1 knsp salt
    75 g mørk chokolade
    5 spsk fintmalede mandler
    1 tsk kanel
    1 tsk bagepulver
    lidt smør og mel til formen

    Fremgangsmåde:
    Forvarm ovnen til 175 grader.

    Smør en springform på 24 cm i diameter med smør og drys den med mel. Hæld det overskydende mel væk.

    Pisk æggeblommer og rørsukker luftigt. Hak chokoladen og smelt den sammen med smør og piskefløde i en lille gryde over svag varme.

    Pisk æggehviderne stive med salt.

    Hak de 75 g chokolade og bland dem med mandler, kanel og bagepulver i en skål.

    Vend chokoladeblandingen i æggesnapsen med en dejskraber. Tilsæt mandel/chokoladeblandingen og vend til sidst forsigtigt de piskede æggehvider i. Hæld dejen i en springform og bag den ca. 45 minutter.

    TIPS: Man kan også tilberede kagen med lys chokolade. I så fald skal man skære sukkermængden ned med mindst 50 g og reducere smørmængden med 25 g .

  • Skovbær under låg

    Ja, så er der en lille dessert der vist nok er opstået ud af det blå. Lad os bare kalde det inspiration. Det lyder da godt, og det er det sandlig også, server den meget gerne sammen med chokoladekage i små forme.

    Ingredienser:
    200 gr. frosne skovbær
    Cassis med løs hånd
    2 æggeblommer
    30 gr. sukker
    1½ dl. fløde
    ½ vanilliestang

    Fremgangsmåde:
    Fordel skovbærene i 4 små forme. Hæld cassis på med lidt løst håndled,ikke så det dækker, men dog står pænt op mellem bærene.
    Pisk æggeblommerne godt igennem sammen med sukkeret, det skal være helt opløst, som en god luftig æggesnaps.
    Varm fløden op med den halve flækkede vanilliestang og kog lidt igennem. Sigt og pisk den varme fløde ned i æggesnapsen.
    Hæld tilbage i gryden og varm langsomt op til det tykner godt.
    Tag cremen af varmen og køl den lidt ned.
    Fordel forsigtigt cremen hen over skovbærene så det dækker.
    Sæt formene i en 170 grader varm ovn i 10-12 min til de er blevet lidt lune. Drys evt. toppen med sukker og karameliser overfladen med en gasbrænder, som på en crème brûlée.

  • Chokoladekage i små forme

    Her kommer en opskrift der stammer fra Alletiders kogebog. En hjemmeside jeg ellers er yderst varsom med at anbefale, da opskrifterne mildest talt svinger voldsomt i kvalitet – prisen for at alle kan smide opskrifter ind, men den her rammer alligevel plet.

    Ingredienser:
    100 g mørk og god chokolade
    80 g smør
    2 æg
    ½ spsk. mel
    1 appelsin
    1½ dl kaffe
    125 gr sukker
    Lidt finthakkede mandler.

    Fremgangsmåde:
    Riv skallen fra ½ appelsin fint. Indkog sukker, appelsinsaft og den meget stærke kaffe til en lidt sej sirup.
    Smelt chokolade og smør over vandbad.
    Rør mel og appelsinskal i den smeltede chokolade. Tilsæt et æg af gangen og rør godt imellem hvert. Kom til slut den let afkølede sirup i og pisk dejen grundigt igennem.

    Smør 4 forme på ca. 1½ dl. og drys dem med finthakket mandler.
    Hæld dejen i, den er ganske tynd men vær blot rolig.
    Nu kan den stilles på køl til den skal serveres.
    Varm ovnen op til 170 grader og sæt de små kaloriebomber ind i ca. 30 min.
    De må gerne køle lidt af før servering, men bør serveres lune sammen med f.eks Skovbær under låg

  • Chokolade lagkage

    Ja, man skal da ikke kimse af chokolade og slet ikke chokolade lagkage. Jeg gør ihvertfald ikke – men køb en ordentlig kvalitets chokolade – ellers kan det faktisk være ligemeget.

    Ingredienser:
    Bunde:
    3 æg
    150 g sukker
    70 g kartoffelmel
    50 g hvedemel
    ½ tsk bagepulver

    Creme:
    5 æggeblommer
    40 g sukker
    100 g Manjari 64 %
    ½ l piskefløde

    Glasur:
    50 g usaltet smør rum-temperatur
    150 g mørk chokolade
    2 spsk piskefløde

    Fremgangsmåde:
    Æg og sukker piskes sammen til æggesnaps. Melet og bagepulveret blandes og sigtes i æggesnapsen. Smør formene med rigeligt smør. Dejen hældes i og bages ca.10 min. ved 200º
    Æggeblommer og sukker piskes til æggesnaps. Hak og smelt chokoladen, pisk den i æggesnapsen Pisk fløden og vend det hele hurtigt sammen.
    Hak og smelt chokoladen. Skær smørret i små tern og pisk i chokoladen i små portioner, vær sikker på at chokoladen har absorberet smørret før der tilsættes mere. Tilsæt tilsidst fløden.
    Saml og pynt evt. med jordbær og flødeskum.

  • Choc Chip Cookie

    En dejlig usund opskrift planket fra Morten Heiberg. Choc Chip Cookie på den fede måde.

    Ingredienser:
    110 g smør
    185 g rørsukker
    ½ stang god vanillie
    1 æg
    1/4 dl sødmælk
    210 g hvedemel
    1 tsk bagepulver
    225 g mørk chokolade minimum 66%

    Fremgangsmåde:
    Varm ovnen op til 180°. Kom smør og rørsukker i en stor skål og miks det med en elpisker eller i en røremaskine. Flæk vanillestangen, skrab kornene ud og kom dem ned i smørblandingen. Gem den tomme vanillestang i et glas med sukker og brug det som dit eget hjemmelavede vanillesukker.
    Pisk ægget og mælken i blandingen. Sigt melet og bagepulveret ned i en skål og vend æggeblandingen i. Hak chokoladen groft og vend den i dejen .
    Sæt dejen af i runde toppe på en bageplade belagt med bagepapir – der skal ca. 2 spsk dej til hver cookie. Sørg for, at der er 4-5 cm mellem hver cookie, så de ikke flyder sammen til en stor, når de bages. Tryk forsigtigt oven på hver cookie med en gaffel og bag dem midt i ovnen i 14-15 min. Tag pladen ud og lad cookierne køle af på en rist. Gem dem evt. i en lufttæt beholder – de holder sig sprøde og gode i 8-10 dage.

  • Brunkager

    Disse brunkager er en fast bestanddel af familiens jul og er blevet bagt hvert eneste år siden slutningen af 1940’erne. Hvis de skæres tyndt nok får de en skøn sprødhed og smelter nærmest på tungen, men pas på de ikke får for meget! Dette er til en stor portion, der sagtens kan halveres.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Du skal bruge:
    250 g smør
    250 g margarine
    300 melis
    400 g lys sirup
    1 kg mel
    4 tsk stødt ingefær
    4 tsk stødt kanel
    3½ tsk. stødt nelliker
    2 tsk natron
    5-6 spsk vand
    200 g mandler
    50 g syltet pomeransskal (kan erstattes af 1 brev syltet appelsinskal)

    Sådan gør du:

    Smelt fedtstoffet i en gryde, sammenmed sukker og sirup. Bring det i kog under stadig omrøring og lad det derefter køle af til det er håndlunt. Smut og hak mandler og appelsinskaller og vend det i gryden. Tilsæt også natron rørt ud i vand. Bland mel og krydderier i og ælt det grundigt i røremaskinen.
    Rul dejen til fire pølser (hver 4-5 cm tykke) der rulles i plastfilm, strammes meget hårdt op og lukkes med clips. Læg rullerne i køleskabet mindst et døgn. De holder sig fint og kan bages af flere omgange.

    Skær dejen i tynde skiver (evt. på brødmaskine). Læg skiverne på bagepapir og bag dem ved 200 grader i 6-8 minutter. Hvis dejen er for blød kan den lægges i fryseren ½ time inden den bliver skåret. Skær gerne af rullerne på skift og læg dem i fryseren, mens de “venter på tur”.

  • Brændende kærlighed

    Camilla Plum’s brændende kærlighed i egen fortolkning.

    Denne kærlighed er noget mere interessant en den klassiske med bacon og bløde løg, selvom den sandelig heller ikke fejler noget.

    Æblerne er et meget velkommen syrligt pust midt i det hele. Hvis man kan lide den slags, ville et stykke blodpølse være perfekt til, men det er absolut ikke nødvendigt.

    Ingredienser:

    • 1,5 kg kartofler
    • 4 madæbler
    • 4 spsk. rørsukker
    • 2 dl olivenolie
    • 2 dl mælk
    • 10 gode skiver bacon ♥ (ikke noget med tulips vand- og salt-cirkus)
    • salt og peber

    Fremgangsmåde:
    Bag løgene med skal på til de er bløde, ved 150 grader.

    Halver æblerne, tag kernehuset ud og drys dem med sukker og salt. Bag dem sammen med løgene.

    Skræl og kog kartoflerne ud i vand uden salt.

    Vi plejer at køre bacon i microbølgeovn.

    Læg skiverne op på et stykke madpapir der er stort nok til at det kan foldes ind over baconen. Gør det evt. over to gange.

    Man kan snildt genbruge papiret. Kør ved højeste indstilling. For 5 skiver ca. 2½ min. men pas på, microbølgeovne er forskellige, så hold godt øje indtil du ved hvordan din fungere.
    Ellers kan det laves i ovnen. Læg skiverne af bacon op på en ovnbakke og steg dem sprøde i ovnen ved 180º C.

    Rør kartoflerne sammen med mælken og tilsæt olivenolie, til den har en passende konsistens. Smag til med salt og peber.

    Vend de bagte løg, der er taget ud af skallen, sammen med æblerne og server til.

  • Bernaise, nem, god og knap så fed

    En bernaise skal laves på smør, jo jeg ved det godt.

    Men den her kan nu også bruges i en snæver vending.

    Og så skiller den ikke helt så nemt.

    Essensen er Camilla Plums lettere forarbejdet.

    Ingredienser:
    Sauce:
    1 æg
    3 æggeblommer
    1 dl. vand
    ½ tsk salt
    150 gr. smeltet smør
    2-3 spsk. essens

    Essens:
    1 dl. hvidvin
    1 dl. vineddike
    2 hakkede skalotteløg
    8-12 stilke estragon
    8 peberkorn

    Fremgangsmåde:
    Pil bladene af estragonstilkene og hak dem. Kog hvidvin, hvidvinseddikke, skalotteløg, estragonstilkene og peberkorn ind til ca. det kvarte og sigt krydderierne fra.
    Alle ingredienser  til saucen blendes, undtagen de hakkede estragonbladede.
    De skal først i når saucen varmes under omrøring, den må endelig ikke koge, skal kun tykne, og det sker ved ca. 75-80º. Camilla kommer cayennepeber i sin bernaise – det ved jeg ikke rigtigt om jeg synes der skal i.
    Man kan også lave en fin hollandaise hvis man erstatter essensen med citronsaft, et riv citronskal og måske et nip sukker. Her skal man nok spare lidt på vandet, da saucen ellers kan få en lidt metallisk smag.

  • Bagt laks på lun salat med tomatsmør

    Bagt laks med tomatsmør er en lille lækker forret der ikke er for kompliceret at stå med i sidste øjeblik. Jeg kan ikke huske hvorfra opskriften stammer – men den var god nok til at blive taget med her.

    Ingredienser:

    Lune salater:
    8 spæde salatblade
    50 g renset spinat
    50 g brøndkarse
    1 spsk. bredbladet persille
    50 g usaltet smør
    1 dl piske fløde
    Lidt hvidvinseddike

    Tomatsmør:
    400 g tomater uden skind.
    60 g usaltet smør
    Salt og peber
    1 tsk. Sukker

    Laks:
    450 g laks
    2 tsk.  smør
    Saft af en halv lime

    Fremgangsmåde:
    Blancher salatblade, spinat, brøndkarse, persille og tør det på et viskestykke og kom det hele i en kasserolle med de to tsk. smør og piskefløde. Smag til med salt og peber.

    Vask og halver tomaterne. Pres kerner og saft ud. Blend tomaterne og sigt dem gennem en fin sigte i en kasserolle. Rør smørret i. Smag til med salt og peber og sukker, evt. mere sukker. Tomatsmørret må ikke koge, så skiller det

    Laksen befries for skind og ben. Skær den i 4 lige store stykker, og smelt smørret med limesaft. Pensl laksen med det smeltede smør og lime. Læg laksen i et fad og kom groft salt på. Dæk den med smurt pergamentpapir. Bag laksen i ovnen ved 180 grader i ca. 10 min.

    Kan serveres på tallerkener. Læg salaten i bunden, laksestykket ovenpå og top med en smule af tomatsmørret.

  • Avocadocreme, lysegrøn velsmag

    Avocadocreme er ispireret af Camilla Plum

    Ingredienser:

    2 modne avocadoer
    1 citron
    2,5 dl piskefløde
    100 g flormelis
    1 vanilliestang

    Fremgangsmåde:

    Skær avocadoerne over og fjern stenen, skrab kødet ned i foodprocessor. Citronsaft og flormelis kommes ved og det “røres” sammen. Tilsæt vanillekorn og hæld fløden i mens maskinen kører. Stop når det er blevet til en let creme.

    Cremen har en fantastisk lysegrøn farve og er perfekt til f.eks. (marinerede) jordbær eller som en frisk lagkagecreme.